چه کسی قدر امام رضا(ع) را می‌داند؟

 

خبرگزاری فارس: چه کسی قدر امام رضا(ع) را می‌داند؟

بسیاری می‌پرسند که چرا امام رضا علیه السلام را «امام غریب» می‌گویند؟ با آنکه شیعیان و محبین ایشان چنان بارگاه و زیارتگاه باشکوهی را برای ایشان ساخته‌اند و صبح و شام پیوسته گرد حرمش گرم زیارت و طوافند.

 

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس وبلاگ سرباز صفر نوشت: هیچ‌گاه با خود اندیشیده‌ایم که آیا ما قدر نعمت امام هشتم شیعیان و قرار گرفتن حرم مبارک این امام همام را در این کشور می‌دانیم؟ براستی اگر ما قدر امام رضا علیه السلام را بدانیم همچنانکه زائری که قدردان او باشد حقیقتاً اهل بهشت است، جامعه‌ای که قدردان این چشمه جوشان هدایت، کرامت و معنویت باشد حقیقتاً لبریز از سعادت خواهد بود و در فضای اینچنین جامعه‌ای بوی بهشت وزیدن خواهد گرفت.

چه کسی قدر امام رضا(ع) را می‌داند؟

بسیاری از ایرانیان مومن در سرتاسر این کشور پاک و حتی دلباختگان اهل بیت علیهم السلام در کشورهای دیگر آرزوی زیارت حرم ملکوتی این امام عزیز را دارند اما باز باید از خود بپرسیم که براستی قرب به او و بهره بردن از فیوضات وجودی امام تنها با نزدیک شدن به حرم او و در آغوش کشیدن ضریح و مقبره او میسر است؟

و نیز با خود بیندیشیم که آیا این همه اثر معنوی که برای زیارت امام هشتم (ع) در احادیث شمرده شده به صرف در آغوش کشیدن ضریح این امام بزرگوار در وجود ما و زندگی ما سرازیر می‌شود و اگر نه چه عنصری در این ابراز ارادت‌ها و زیارت‌ها مفقود است که آنچنان که باید فیوضات معنوی و سعادت اخروی این منبع فیض در زندگی ما جاری و ساری نمی‌شود؟

جواب این پرسش‌ها را از این نکته می‌توان آغاز کرد که بسیاری از ما تا یادمان از این حرم شریف و حضرت رضا سلام الله علیه می‌افتد به یاد حاجاتی می‌افتیم که از ایشان خواسته‌ایم یا حاجاتی که باید بخواهیم اما نکته مهم آن است که برای براورده ساختن این حاجات آیا امام رضا علیه السلام نیز از ما و برای ما حاجت و درخواست و دستوری ندارند؟

چرا با یاد کردن امام رضا (ع) و در حضور ایشان قرار گرفتن بجای ابراز طلبکاری و احیاناً اعتراض در مورد حاجاتمان از اعمالمان شرمنده نمی‌شویم؟ همان درخواست‌های امام رضا (ع) از ما برای رسیدن به مقام یک شیعه واقعی و یک زائر عارف، که بسیاری از اوقات ما در مورد آنها سهل انگاری کرده و می‌کنیم!

علت غربت امام هشتم(ع) چیست؟

خیلی از خودشان یا از دیگران گاهی این پرسش را می‌پرسند که چرا امام رضا علیه السلام را امام غریب می‌گویند؟ با آنکه شیعیان و محبین ایشان چنان بارگاه و زیارتگاه باشکوهی را برای ایشان ساخته‌اند و همان‌ها صبح و شام پیوسته گرد حرمش گرم خدمت و زیارت و طوافند.

اما جواب این پرسش جدا از دوری این پاره تن رسول خدا (ص) از زادگاهشان یک غربت بالاتری است که سبب آن کسی جز خود ما به اصطلاح شیعیان حضرت نیستیم آنجا که اهل دلی مولای غریب ما شیعیان را در خواب می‌بیند در حالی که تن مبارک او مملو از تیرها و غرق خون است که از دیدن این صحنه آشفته می‌شود و از علت این حالت سوال می‌کند که جواب می‌آید؛ نگاه‌های آلوده و نظرهای شیطانی زائران ما این حالت را در ما بوجود می‌آورد.

غربت امام رضا علیه السلام در جایی است که ما که ادعای دوستی و محبت او را داریم با اعمالمان او را آزار دهیم درحالی که خود را زائر او می‌دانیم و حاجت‌های فراوانی را در پیشگاه او عرضه می‌داریم.

آن زمان اندکی از غربت این امام با عظمت ما شیعیان آشکار می‌شود که کمی از منظر امام (ع) که وصایا و احادیث گرانبار ایشان است به شیعیان و محبین‌شان بنگریم و ببینیم کدامیک ادعای عشقشان را با اطاعت از این کلمات ثابت کرده‌اند و کدامیک براستی زائر با معرفتند!

دوستداران واقعی امام رئوف کم نیستند، همان‌هایی که دلشان همواره زائر اوست و وجودشان همواره گرد ضریح رضایت او طواف می‌کند و همان‌هایند همنشین حجت هشتم در بهشت رضوان الهی که اینگونه شخصی چون زائر مشهد الرضا می‌شود مزد خویش را با لبخند زیبای محبوب و حاجات روای خویش از درگاه سلطان کرم باز می‌ستاند.

تمرین کوچک برای میدان بزرگ


پارسال که برای دفعه اول این برنامه در یک نمایشگاه بین المللی به معرض نمایش گذاشته شد اتفاقی بود که توجه همه اهل فهم و فرهنگ را به خود جلب کرد تا جایی که نماینده محترم مردم مشهد در مجلس جناب دکتر بحرینی که از این برنامه در نمایشگاه قرآن بازدید می کردند بیان کردند که قلب تپنده نمایشگاه قرآن اینجاست و در فضای رسانه نیز دوست و دشمن نتوانستند از کنار این اتفاق بگذرند و از سایت های داخلی تا دویچه وله آلمان هر کدام به فراخور اهداف خود به موضوع شهر بازی مقاومت پرداختند، همان شهر بازی ای که در حقیقت تمرین کوچکی برای یک میدان بزرگ بود ، برنامه ای که در حقیقت در طراز کار های فرهنگی هم سنخ خود یک گام رو به جلو برداشته بود.

 

و امسال نیز به نظر می رسد بزرگ ترین اتفاق فرهنگی پایتخت معنوی کشور در ماه مبارک رمضان در بوستان بسیج رقم می خورد.جایی که عمیق ترین و استراتژیک ترین پیام های مذهبی و قرآنی که تمام شعار بزرگ ترین انقلاب مذهبی قرن را تشکیل می دهد در بهترین شرایط تعلیمی برای نوجوانان که در بهترین سن فراگیری هستند ارائه می شود.

این انقلاب الهی که از زمان برپایی تمام معادلات مستکبرین را در جهان بر هم زد هر چه دارد از آیات زندگی بخش قرآن دارد همان آیاتی که روح خدا در گوش جان این مردم پاک زمزمه می نمود و اگر مغز این ادبیات در جان فرزندان این انقلاب جانمایی نشود از این نوجوان ها سربازان ولایت ساخته نمی شود و این جوانه ،شکوفه عشق و ایثار نمی زند.

پس اینجا از یک طرف ناب ترین و حیات بخش ترین پیام ها یعنی آیات قرآن وجود دارد و از طرف دیگر زمین آماده به کشت وجود یک نوجوان که امام علی علیه السّلام فرمودند:

إنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالأرضِ الخالِيَةِ مَهما أُلقِيَ فيها مِن كُلِّ شَيءٍ قَبِلَتهُ ؛


قلب نوجوان ، همچون زمين آماده کِشت است كه هرچه در آن افكنده شود، مى پذيرد .

غرر الحكم و درر الكلم، حديث3901

و تا به اینجا بهترین بذر و آماده ترین زمین برای به بار نشستن وجود دارد اما نکته آخر که از آن به بهترین شرایط تعلیمی یاد کردیم و در حقیقت بهترین شرایط کشت این بذر مبارک هم می باشد آن است که در این برنامه فرهنگی بزرگ در شهر بازی مقاومت ،تمام این اتفاقات در یک بستر و برنامه شاد و پر هیجان اتفاق می افتد که تمام آن پیام های ناب همراه با یک خاطره خوش از یکی از شبهای ماه مبارک در شهربازی مقاومت در دل و جان او جاویدان و نهادینه می شود.

بار ها در کنار این فضا دست اندر کاران دیده اند که نوجوانی که از فضای شهر بازی بیرون می رود از لذت و رضایت خود سخن می گوید ،و بعضی چند بار شرکت می کنند و این شعف و لذت در حالی است که بذر آیه های مقاومت در جان او پاشیده شده است و اینها همان نوجوان های عصر تبلت هستند که با هنر تبلیغی طلبه های جوان لحظات خوشی را در کنار آفتاب قرآن و آینه تاریخ پر فراز و نشیب این آب و خاک سپری می کنند.

 

توضیح اجمالی غرفه ها:

 


غرفه اول غرفه بازی های محلی و ایجاد هیجان و نشاط اولیه برای شروع مراحل است


غرفه دوم غرفه قاجار و پهلوی است که با آیتم های مسابقه و نمایش با تاریکی های آن دوران با زبان طنز و کودکانه آشنا می شوند تا بعد درک عظمت و انفجار نور انقلاب اسلامی برایشان بهتر صورت پذیرد.


غرفه بعد غرفه قرآن و عترت است که آیات راهبردی قرآن که ما را از تاریکی های گذشته به عزت ملی در انقلاب اسلامی رساند خیلی سریع با بچه ها مرور می شود ،سه آیه که اشاره به این موضوعات دارد: آمادگی همه جانبه در برابر دشمن، اعدو لهم ماستطتم من قوه و اطاعت از رهبری قدرتمند، اطیعوا الله و اطیعوا الرسول...و اتحاد، واعتصموا بحبل الله.


غرفه بعد غرفه انقلاب است که روش های دشنان را در برخورد با انقلاب های اسلامی بررسی می کند روش هایی نظیر تحریم تطمیع و تهدید! ، که این موارد با تصاویر و کلیپ در زمان صدر اسلام و در انقلاب اسلامی تطبیق می شود.


غرفه بعد عملیات است که با نوای ای لشکر صاحب زمان...نوجوانان لباس عملیات می پوشند و در یک میدان جنگ کوچک و فضا سازی مناسب، همراه با هیجان فضایی از شب عملیات را تجربه می کنند!.


در انتهای این غرفه اشاره به موضوع خرمشهر می شود که ما برخلاف دوران های قدیم پای این آب و خاک ایستادیم و بهنام محمدی ها در این سرزمین نمایش غیرت دادند.


بعد در غرفه بعد بچه ها در کنار تابوت های نمادین شهدا با خرمشهر های آزاد شده در میدان های صنعت پیشرفت و فناوری به برکت خون امثال سردار تهرانی مقدم و احمدی روشن فضایی معنوی و غرور آفرین را تجربه می کنند.


در غرفه بعد اشاره به جنگ و رویارویی سپاه اسلام در بیداری اسلامی در مقابل جبهه مقابل می شوند که در این میدان بچه ها در کنار تصویر سردار سلیمانی و سید حسن نصرالله و ...به رهبری امام خامنه ای پشت خاکریز در مقابل داعش و اسرائیل و عربستان به جنگ نمادین مشغول می شوند.


در این بین دوغرفه جُنگ مخصوص خردسالان و کارگاه تربیت فرزند برای خانواده ها نیز فعال است تا یک برنامه مطلوب و کامل برای همه افراد خانواده نزدیک به یک ساعت در عرصه پر جنب و جوش شهربازی مقاومت در بوستان بسیج برقرار شود.