فرق روحانی با احمدی نژاد/آیا می توان عملکرد دولت را به خدا منتسب کرد!

این یک واقعیت است که گاهی برخی از سیاسیون برای پوشش دادن به برخی اشتباهات خود و جلوگیری از نقد آن رنگ تقدس به کار خود می دهند و آن را به خدا و اولیاء او منتسب می کنند و اینگونه از دین در جهت امیال خود سوء استفاده می کنند؛ در حالی که خلاف شریعت به هیچ وجه خواست تشریعی خدای تعالی نیست.1و2
چیزی که همگان بر نقص های بسیار آن اذعان دارند نمی تواند کار خدا باشد چرا که بی شک کارهای او حکیمانه و بی نقص است و این نقص ها و کمبود ها از عمل ماست.
جناب آقای روحانی شما و جریان شما به انحاء مختلف به احمدی نژاد انتقاد می کردید که چرا کار های دولت خود را منتسب به امام زمان می کند و حال آنکه امام زمان بنده ای از بندگان خدا است و شما پای خود خدا را وسط می کشید و امضای خدا را پای عملکرد پر نقص دولت می زنید و برجام را حاصل عنایت خدا و کار خدا می خوانید.


شما هنگام قبول برجام بارها قول رفاه و تغییر محسوس اقتصادی به مردم دادید و حالا که با اجرای برجام  خودتان هم قبول دارید که آن وعده ها محقق نشدنی است و دروغ گویی به مردم بوده، می گویید برجام کار ما نبوده و کار خدا بوده،یزید هم برای فرار از کار خود گفت امام حسین را خدا کشت! ؛

از کجا معلوم که قبول برجام حاصل خواست و عنایت خدا باشد نه حاصل دیپلماسی لبخند به مستکبرین و زورگویان از سوی دولت شما؟ که خلاف آن معلوم است؛چرا عمل پر از نقص دولت خود را به خدا منتسب می کنید؟،چرا با دین خدا و ایمان مردم بازی می کنید و از آن در جهت تحکیم قدرت خود استفاده می کنید؟

؛بی شک امروز از نگاه شیعه خواست خداوند در تبعیت از ولی فقیه است و حجت خدا در عصر غیبت شخص ولی فقیه است که او سر خم کردن در مقابل مستکبرین را طبق آیات الهی مبغوض و مخالف خواست تشریعی3 خدای تعالی می داند آنجا که خمینی کبیر در عبارتی رسا و محکم می فرماید:


کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌دانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند! ...که اگر بندبند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای‌دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم.صحیفه جلد ۲۱ - صفحه ۹۸

 -----------------------------------------------------------------------------------------------

پینوشت:

1-مثال تاریخی این موضوع مطرح شدن بحث جبر در زمان یزید علیه اللعنه است آنجا که حتی یزید برای فرار از پیامد های عمل شنیع خود و شماتت ها و عتاب و خطاب دیگران در مورد فاجعه کربلا می گفت که کشته شدن حسین علیه السلام خواست خدا بود!...

2-شعر معروفی هم هست منتسب به خیام که خیام شراب خواری خود را به خدا نسبت می دهد و می گوید:

من می خورم و هرکه چو من اهل بود

می خوردن من نزد خدا سهل بود

می خوردن من حق ز ازل می دانست

گر می نخورم علم خدا جهل بود!

3-در علم کلام مطرح می شود که وقتی گفته می شود همه چیز به اذن و اراده خدا انجام می شود منظور اراده تکوینی خداوند است که خداوند اراده و اختیار داشتن ما را در اعمالمان اراده کرده است و راه خیر و شر را به ما نشان داده و با اراده تشریعی ما را به سمت خیر دعوت کرده است که ما می توانیم با اختیار خود از اهل سعادت یا شقاوت شویم.

اشبه الناس به امام خمینی بی شک یک نفر بیشتر نیست

جناب آقای بهرمانی خوب شد امروز امام نیست که این روز های شما را ببیند روزی که شاگردانش با نام او به هدف و آرمان او حمله می کنند ،با نام او به تفکر او حمله می کنند،با نام او به پایه های اصلی نظام ولایت فقیه که مظهر حاکمیت اسلام است حمله می کنند و هیچ ابایی از کشیدن شمشیر زبان بر فقهای شورای نگهبان ندارند.

همان زبانی که دیروز در جبهه اسلام وعلیه مستکبرین با سخنان برنده جهاد می نمود و امروز...برای همین خطاب بهرمانی نمودم چون آن هاشمی مرد ،آن هاشمی همان زمانی که هوای قدرت طلبی او را بر آن داشت که سلم لمن سالمکم را رها کند و نامه بدون سلام به نائب امام زمان بنویسد مرده بود چون انسان یک کالبد نیست یک روح است که اگر تسلیم حق نباشد می میرد و چون مرداری متعفن می گردد.

خوب شد که امروز امام نیست که اگر می بود جگرش از این همه نفاق آتش می گرفت،اگر شما امروز سخن از بیت امام می گویید ما سخن از خود امام می گوییم همان امام استکبار ستیز تحریف نشدنی،همان امامی که حاضر بود تکه تکه شود اما سر جلوی مظاهر استکبار و طاغوت خم نکند شما امروز در سالگرد پیروزی انقلاب روح بزرگ روح الله را آزرده ساختید و هدیه ای بد که نه،زخمی بر جگر او وارد کردید،امام در روز های آخر از همین روز های شما می ترسید.

اشبه الناس به امام خمینی بی شک یک نفر بیشتر نیست و آن فرزند معنوی روح الله و جانشین به حق ایشان،حضرت امام خامنه ای است همان کسی که شما امروز با این حملات گاه و بیگاه به شورای نگهبان تبعیت از ایشان را برای چندمین بار رها کرده اید و در مقابل سخن و دستور ایشان به تخریب نهاد های وابسته به رهبر انقلاب دست می زنید که ایشان در مورد تبعیت نهاد های قانونی کشور و دوری از اینگونه سخنان فرمودند:

به نهادهای قانونی اهانت نشود؛ این را توجّه کنید. یک نهاد قانونی را که یک وظایفی دارد، نباید مورد افترا قرار بدهیم یا مورد اهانت قرار بدهیم. نهاد قانونی، نهاد قانونی است؛ نه‌اینکه اشتباه نمیکند؛ هر نهاد قانونی‌ای مثل همه‌ی آدمها، مثل این حقیرِ پُر از تقصیر و اشتباه ممکن است اشتباه کنیم امّا این موجب نمیشود که ما یک نهاد قانونی را مورد اهانت قرار بدهیم، در انظار عمومی، در تبلیغاتمان، در حرفهای خودمان تخفیف کنیم؛ نه، این باب اگر باز شد، هرج‌ومرج خواهد شد. خب، سلیقه‌ی جنابعالی این است، به فلان نهاد قانونی بی‌احترامی میکنی، یکی دیگر سلیقه‌ی دیگری دارد، به آن نهاد قانونی‌ای که تو به آن وابسته هستی بی‌احترامی میکند؛ این خوب است؟ این باب را باز نکنند.

اذهان عمومی را مشوّش نکنند که آقا، معلوم نیست چه خواهد شد، نمیدانیم چه خواهد شد. این کار بسیار غلطی است؛ قبلاً هم من تذکّر داده‌ام؛ بگذارید مردم همچنان‌که حق است، همچنان‌که واقع است، با شوق، با ذوق، با نشاط بروند به سمت انتخابات. تشویش افکار عمومی کار بسیار غلطی است؛ مردم را به انتخابات بدبین نکنند.۱۳۹۴/۱۰/۳۰

وابستگی خونی به امام و هر کس دیگر کافی نیست امام خمینی یک شخض نیست بلکه یک تفکر است و امروز شما با این حملات به شورای نگهبان با نام خمینی تفکر خمینی و ریشه ولایت فقیه را هدف گرفته اید که حضرت روح الله فرمود:

من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می شود و در آخر، رژیمی را ساقط می نماید. 25/02/1363

 

----------------------------------------------------------------------------------------

درج این مطلب در هفته نامه نه دی و رجانیوز و آرمان پرس و سایت حجت الاسلام حاجتی و مطالبه و بصر نیوز و قاصدنیوز

چه کسی از فتنه سود می برد؟

درسی که همه مردم از فتنه 88 گرفتند این است که اگر قانون نباشد اگر وحدت و امنیت نباشد و در یک کلام اگر اطاعت از رهبر معظم انقلاب و ولایتمداری نباشد همه ضربه می بینند،اموال عمومی و خصوصی فرق نمی کند،حتی خون ها ریخته می شود که قزآن در کلامی فصیح می فرماید : الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ1 ؛

جنایات زیادی زیر سایه فتنه انجام می شود که بسیاری از آنها جبران ناپذیر است و بسیاری سالیان زیاد طول می کشد تا شاید بخشی از خساراتش مرتفع گردد و در همه این جنایات اغلب دست چند قدرت طلب که بویی از انسانیت نبرده اند دیده می شود چنانچه در فتنه 88 دیدیم که نماینده موسوی رسما در جلسه نمایندگان کاندیداها گفت ما اعتقاد به تقلب نداریم اما اینقدر با این کلمه بازی کردند و روی موج احساسات قشری از مردم ،فجایع بزرگی را رقم زدند که بقول مقام عظمای ولایت هنوز بعضی از آنها جبران نشده و بعضی مثل خونهایی که ریخته شد جبران نخواهد شد.

یکی از درس هایی که مردم از این فتنه گرفتند این است که نباید صرفا به یک صدا و یک رسانه گوش کنند و سریعا با شنیدن یک خبر آن را تصدیق کنند بلکه باید به دنبال شواهد صدق در جاهای دیگر بگردند،چرا که گاهی واضح ترین مطالب در رسانه های زنجیره ای حامیان فتنه گران چنان برعکس مطرح می شود و در آن بزرگ نمایی می شود که دیگر کسی در آن شک نکند،در حالی که نزد خواص اهل بصیرت مطلب طوری دیگر است.

افراد قدرت طلب و ذی نفوذ گاهی از منتشر کردن هیچ دروغی برای جو سازی در جهت رسیدن به مطامع شومشان فرو گذار نمی کنند و همیشه از جهل و احساس مردم برای رسیدن به هدف خود نردبان می سازند ولو اینکه به آن مردم ضرر های فراوانی وارد شود و در واقع برای آنها تنها منافع خودشان محترم است نه کس دیگری تا اینکه به جایی که می خواهند برسند و البته ضربه اصلی را به ملت همین افراد می زنند.

نکته ای که می خواهم در این مطلب عرض کنم آن است که در عرصه مهم و قدرت خیز انتخابات که افراد سود جو مثل قارچ سر برمی آورند و با عناوین رنگارنگ سعی در به دست گرفتن بند احساسات مردم دارند مردم مومن باید کمال توجه را داشته باشند که اقدام آنها و طرفداری آنها و رای آنها آینده کشور را رقم می زند و با آنکه ممکن است آن مردم حظی از آن قدرت و دنیایی که آن افراد به آن می رسند نداشته باشند اما در تمام کارهای منفی و جنایات آنها به دلیل همان طرفداری و تبلیغ و رای شریکند.

در اینجا برای هوشیاری بیشتر در انتخاب خود باید روایتی زیبا از پیامبر اخلاق و انسانیت را مرور کنیم که به امیر مومنان علیهما السلام فرمود:

یَا عَلِیُّ شَرُّ النَّاسِ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِکَ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیَا غَیْرِه‏ .

ای علی!
بدترینِ مردم کسی است که آخرتش رابه دنیایش بفروشد،
و بدتر از او کسی است که آخرتش را به «دنیای دیگری» بفروشد!

من لا یحضره الفقیه/جلد۴/صفحه۳۵۳

 

 ------------------------------------------------

پی نوشت:

1-سوره البقرة آیه191: ... فتنه از قتل بدتر است.

سکولارها قبرستان را مصداق کار فرهنگی نمی‌دانند/ قبرستان «فرهنگستان» است

سکولارها قبرستان را مصداق کار فرهنگی نمی‌دانند/ قبرستان «فرهنگستان» است

از بین اصول دین ما، در قرآن کریم بر دو رکن «توحید» و «معاد» بیشتر پرداخته‌شده است و این در حالی است که یاد معاد در فضای رنگارنگ و تجمل زده شهرهای امروزی مرده است. در کنار مسجد که نماد توجه به توحید است یکی از عناصر اصلی در شهر اسلامی "قبرستان" است که نماد و یادآور آخرت است. در عین حال اگر قرار باشد قبرستانی در شهر ساخته شود، باید تذکردهنده و خالی از تزئینات و تجملات باشد و با رقم‌های میلیونی به شکاف طبقاتی دامن نزد.

سکولارها قبرستان را مصداق کار فرهنگی نمی‌دانند/ قبرستان «فرهنگستان» است

به گزارش «قاصدنیوز»، در جریان بررسی طرح تاسیس آرامستان‌هایی ویژه دفن اموات در اطراف حرم مطهر در شورای شهر مشهد، نظراتی درباره کلیت این طرح مطرح گردید که در تضاد با برخی از مبانی معرفتی و جانمایی شهر اسلامی بود.

 

در همین خصوص حجت الاسلام حسین ابراهیمی یکی از طلاب حوزه علمیه خراسان در طی یادداشتی که برای این پایگاه خبری ارسال کرده است به نقد برخی از نظرات اعضای شورای شهر پرداخته که در ادامه می آید:

*   *   *

دوره ما دوره اسم‌های بدون مسماست، دوره ادعاهای بدون عمل، دوره شعارهای خالی از شعور، بزرگ‌ترین دشمن اسلام کسانی هستند که با نام خود اسلام و دین به جنگ با آن می‌آیند؛ کسانی که عمق معارف دینی را درک نمی‌کنند و عملاً آن معارف را زیر پا می‌گذارند و به اسم شورای "اسلامی" شهر توصیه‌های معرفتی و دینی را مایه افسردگی و مانع پیشرفت بیان می‌کنند، کسانی که اصولاً فرهنگ را در چیزی جدای از دین تصور می‌کنند و کارهای لوکس و غفلت زا را کارهای فرهنگی و از طرفی کارهایی با عمق دینی و اثرات معنوی را عملاً کار فرهنگی نمی‌دانند.

 

از بین اصول دین ما، در قرآن کریم بر دو رکن «توحید» و «معاد» بیشتر پرداخته‌شده است و این در حالی است که یاد معاد در فضای رنگارنگ و تجمل زده شهرهای امروزی مرده است، بازارهای رنگارنگ جای مکان‌های فرهنگی و معنوی را گرفته است و دغدغه پول و رفاه‌زدگی، انسان را از دغدغه‌های معنوی و آرمانی دور کرده است.

 

 

بر همین اساس در کنار مسجد که نماد توجه به توحید است یکی از عناصر اصلی در شهر اسلامی "قبرستان" است که نماد و یادآور آخرت است1 و این عنصر مثل همه عناصر اصلی باید داخل شهر و با توجه به اولویت‌های دینی و اهمیت‌های ایدئولوژیک تعریف شود. موضوعی که شکی در آن راه ندارد آن است که ادعای دینی ما باید در فضای عمل دیده شود که در موضوع موردبحث باید اولویت‌های دینی در ساختمان شهر و سازه‌های شهری در مکان و اولویت مخصوص خود دیده شود و قرار بگیرد و تا این اتفاق ریشه‌ای و بسترساز فکری فرهنگی محقق نشود، کاری با شعارهای توخالی از پیش نمی‌رود.

 

بزرگی می‌گفت روزی ذی‌القرنین از شهری عبور می‌کرد که در آن شهر کسی گناه نمی‌کرد پرسید خصوصیت شهر شما چیست؟ گفتند ما مرده‌هایمان را درون شهر دفن می‌کنیم و پیوسته با دیدن مقبره آنان در کار زندگی خود تجدیدنظر می‌نماییم؛ مگر ما خود را شیعه و پیرو امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) نمی‌دانیم؟ حضرتش در کتاب شریف غررالحکم می‌فرماید: «جاور القبور،تعتبر؛ یعنی با قبرها و آرامگاه‌ها مجاورت و انس داشته باش تا عبرت بگیری» . حال مجاورت با قبور و آرامگاه ها آیا به معنای انتقال آن به ده‌ها کیلومتر بیرون شهر است؟ مجاورت قبرستان وادی‌السلام در دل شهر کنونی نجف، قبرستان شیخان در شهر مقدس قم و... چه توجیهی دارد؟

 

مهم‏ترین اثر دنیوى زیارت اهل قبور براى انسان، تذکر مرگ و یادآورى این رخداد مهم است و این خود، موجب بازداشتن انسان از بازى‏هاى دنیوى، (نهج‏البلاغة، ترجمه دکتر سید جعفر شهیدى، خطبه 84، ص66) مانع انجام کارهاى زشت و ناروا، (همان خطبه 99، ص 92) باعث انجام اعمال و کردار نیک، (همان، کلمات قصار، 31، ص 364) سبب بی‌رغبتی و کم خشنودى از دنیا، (همان،کلمات قصار 349، ص423) و زمینه‏ ساز عبرت‌آموزی است، (همان، خطبه 221، ص 252)

 

بزرگ‌ترین موعظه را اهل‌بیت (علیهم‌السلام) یاد مرگ معرفی کرده‌اند2 که این یاد مرگ نه‌تنها باعث افسردگی نیست بلکه از خمودگی‌ها و انحرافات مختلف و افراط‌وتفریط  انسان را دور می‌کند که فرموده‌اند اگر از کثرت شادمانگی مست شدی یا اینکه غم و غصه زیاد به تو فشار آورد از قبرستان گذر کن3 و فردایت را به یاد بیاور و این جمله را زمزمه کن که "این نیز بگذرد" ، پس اصولاً یاد مرگ و مجاورت با قبرستان موجب بالانس روحی و ایجاد انگیزه دینی در جهت اصلاح زندگی است،احادیث زیادی در این باب وجود دارد که مخاطبان عزیز را برای مطالعه بیشتر به باب یاد مرگ و قبر در کتاب میزان الحکمه و سایر کتب حدیثی ارجاع می‌دهم.4

 

نکته آخر آن است که فارغ از دیگر ملاحظات زیست محیطی، ترافیک، عمرانی و... – که اگر هم ملاحظه ای وجود دارد نویسنده قائل است باید برای آن راه حل پیدا کرد نه صورت مسئله را پاک نمود- اگر قرار باشد قبرستانی در شهر ساخته شود، باید تذکردهنده و خالی از تزئینات و تجملات باشد و با رقم‌های میلیونی به شکاف طبقاتی دامن نزد. سبک ساختن قبرستان می‌تواند اثر معنوی و تأثیر روحی را افزایش دهد یا از بین ببرد. به‌عنوان‌مثال متأسفانه آنچه با عنوان طرح‌های ساماندهی در قبرستان‌های مختلف ازجمله بهشت رضای مشهد این مرکز انس و معنویت انجام شد به اذعان عامه اهل‌دل در حقیقت برعکس، تخریب فضای ناب و فرهنگی این قبرستان‌ها بود و البته تهرانی‌ها که بیشتر قدر این‌طور ظرفیت‌های معنوی و فضاهای عطرآگین و الهی را می‌دانند نگذاشتند این بی‌سلیقگی‌ها و کج‌فکری‌ها دامن بهشت‌زهرایشان را بگیرد. به امید روزی که حقیقتاً عطر حیات‌بخش اسلام در جان و جهانمان بپیچد.

 

 

-------------

1- رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: «زُرِ القُبُورَ تُذَکّرُ بِهَا الآخرِةَ»( نهج الفصاحة،ص510) ؛ به قبرستان زیارت اهل قبور بروید تا یاد آخرت در شما زنده شود.

 

2- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم:کَفى بالمَوتِ واعِظا؛مرگ براى اندرز گرفتن بس است.تحف العقول، ص 35 - کافی(ط-الاسلامیه)ج2 ، ص275

 

3- کارشناس محترم و زبده حجت الاسلام عالی در برنامه سمت خدا در پاسخ به این سوال که " اینکه گفته اند اگر زمانی بسیار غمگین هستید یا زمانی که بسیار خوشحال هستید به قبرستان بروید چه سری دارد؟" می فرمایند : اکثریت ما شاید خاطره ی خوشی از قبرستان نداشته باشیم . چون معمولاً گریه و ناله و غصه از آن شنیده ایم . یا در آنجا به خاک سپاری عزیزان خود رفته و دوری را در آنجا دیده ایم . و از آن بالاتر ، می دانیم که گذر ما هم به آنجا خواهد افتاد . همه ی این موضوعات باعث می شود که قبرستان زیاد خوشایند نباشد . اما اگر با نگاه دیگری به قبرستان نگاه کنیم متوجه می شویم که خیلی هم ناخوشایند نیست . با این نگاه که قبرستان یک مدرسه ی تربیتی است. یک مرکز فرهنگی است و در عین حال که قبرستان است فرهنگستان نیز است. جایی است که ملکوت با ملک ارتباط بسیار قوی دارد. آن ارواحی که در عالم برزخ هستند همگی به آن قبرستانی که بدن آنها دفن است توجه دارند. ارواح آنها در آن مکان در تردد است. البته آمدن ارواح به عالم دنیا اینطور نیست که بخواهند راه بیاینددر واقع توجه است و به محض اینکه به جایی توجه کنند در آن مکان هستند. بنابراین قبرستان جایی است که ارواحی که در آنجا دفن هستند به آن مکان توجه دارند . ارواحی که اهل لااله الا الله شده اند و از غفلت در آمده و هوشیار و بیدار شده اند . انسان به این دید نگاه کرده و هفته ای یک مرتبه به قبرستان برود . پیامبر اکرم (ص) هفته ای یک بار پنج شنبه ها به قبرستان می رفتند . و توصیه می کردند که اموات خود را زیارت کنید . به آنها سلام داده و می توانید از آنها عبرت بگیرید . در جای دیگری پیامبر(ص) فرمودند: اگر قبور را نگاه کنید غفلت ها می ریزد . اگر کسی ده دقیقه به قبر نگاه کند شاید آن روز دیگر گناه نکند . اگر ده دقیقه داخل قبر را حتی اگر خالی هم باشد نگاه کند بعید است که آن روز غیبت کرده و دروغی بگوید . جنبه ی غفلت زدایی قبرستان بسیار قوی است . افرادی که عادت به گناه دارند و دوست دارند که یک شوک به آنها وارد شود که این عادت را ترک کنند، قبرستان می تواند آنها را تکان دهد . حتی ممکن است موعظه هم نتواند آنها را تکان بدهد.

 

4- الامام الکاظم علیه السلام-عند قبر-ان شیئا هذا آخره لحقیق ان یزهد فی اوله و ان شیئا هذا اوله لحقیق ان یخاف آخره ؛امام کاظم علیه السلام در کنار قبرستان فرمودند:چیزی که پایانش این است سزاست که از همان آغاز دل از آن برکنند و چیزی که آغازش این است بجاست که از پایانش بترسند.میزان الحکمه،القبر

 

- « وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ برخی ها شاید بگویند این آیه خون و شهادت است اما قرآن می‌گوید پیام شهدا باعث شادی و مایه خوشحالی است و اگر جامعه‌ای می‌خواهید که نگرانی و افسردگی نباشد باید خط شهادت را ترویج کند. حتی اگر مسلمان هم نباشیم، این فرمولی است که خوف و حزن و نگرانی و افسردگی را برطرف می‌کند.