ضرورت شرکت و انتخاب اصلح در انتخابات از منظر احادیث و علما

انتخابات ریاست جمهوری یک حرکت بزرگ در عرصه سرنوشت آینده مردم در حکومت اسلامی آنچه حضرت امام خامنه ای روز چهارشنبه (۱۳۹۲/۲/۲۵) به آن اشاره كردند: «امروز انتخابات شما به يك موضوع مهم بينالمللى تبديل شده است. دستگاههاى فكرى دشمنان نشستهاند رصد ميكنند مقدمات اين انتخابات را، اين حادثهى بزرگ را؛ دارند نگاه ميكنند؛ نقشه هم دارند، هدف هم دارند.»
اما موضوعی که متاسفانه هنوز در میان مردم مومن و دارای فهم بالای سیاسی ما به خوبی جا نیفتاده است آن است که حضور در عرصه سرنوشت اجتماعی دستور مهم شریعت کامل اسلام است و چنانچه حکومت اسلامی مجری دین و احکام اسلامی است و حفظ آن از اوجب واجبات است مطمئنا سهل انگاری و مسامحه در این امر از گناهان بزرگ خواهد بود و انتخابات ریاست جمهوری مرحله بزرگی را در مسیر رسیدن به هدف والای جامعه اسلامی و یا خدای نکرده دور شدن از آن رقم خواهد زد.
اهمیت حضور مردم در صحنه در کلام امیرالمونین علیه السلام
علي علیه السلام ميفرمايند:«فليست تصلح الرعيه الا بصلاح الولاة و لا تصلح الولاة الا باستقامة الرعيه»
كشور اصلاح نميشود، مگر اينكه كارگزاران و زمامدارانش صالح باشند. آنها نيز اصلاح نميشوند، مگر به استقامت و پشتكار مردم1.
گناه کبیره مسامحه در سرنوشت انقلاب در کلام امام خمینی رحمة الله علیه
بنیانگذار بزرگ جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه می فرمایند: «چه بسا كه در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه[در انتخابات] گناهي باشد كه در رأس گناهان كبيره است. پس علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد؛ و الا كار از دست همه خارج خواهد شد و اين، حقيقتي است كه بعد از مشروطه لمس نمودهايد و نمودهايم ... 2
واجبی که قضا ندارد در کلام حضرت آیت الله العظمی سیستانیدام عزّه
سخن گوي آيتالله سيستاني(دام عزّه) درباره لزوم شركت كردن در انتخابات به خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به نجف گفت:«آيتالله سيستاني(دام عزّه) شركت در انتخابات را واجب شرعي و عدم شركت در آن را امري نابخشودني ميداند. يعني به طور مثال، نظر ايشان اين است كه اگر كسي نماز يا روزه نگيرد، ميتواند قضاي آن را ادا كند، اما شركت نكردن در انتخابات امري است كه قضاي آن ادا نميشود ... .
آيتالله سيستاني(دام عزّه) در ادامه، با صدور فتوايي مبني بر اينكه شركت در انتخابات، تكليفي شرعي است، از كانديداهاي مستقلي كه به هيچ حزب يا جنبشي وابسته نيستند، خواست كه فرصت را در اين انتخابات از دست ندهند.3
نكته: اگر چه نظر ايشان در موضوع انتخابات عراق بوده است، روشن است كه موضوع در اين حكم دخالتي ندارد و حكمت آن به انتخابات ساير كشورهاي اسلامي نيز سرايت داده ميشود.
آیا شرکت در انتخابات "شرعا" واجب است؟/ ديدگاه آيتالله مكارم شيرازي(دام عزّه)
پرسش: به نظر حضرتعالي، آيا شركت در انتخابات شرعاً واجب است؟
پاسخ: با توجه به شرايط موجود و اينكه دشمنان ما اصرار بر عدم شركت در انتخابات دارند، به نظر ميرسد كه شركت كردن تمام افراد واجد شرايط واجب است.
پرسش: آيا رأي سفيد دادن، رفع تكليف است؟
پاسخ خير، رفع تكليف نيست.4
انتخاب غیر اصلح خیانت به خدا و رسول و مسلمین است
پيامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله ميفرمايند:«من استعمل عاملاً من المسلمين و هو يعلم أن فيهم أولي بذلك منه و أعلم بكتاب الله و سنة نبيّه فقد خان الله و رسوله و جميع المسلمين»
هر كس از مسلمانان، كارگزاري را بر سر كار بياورد[و به او مسئوليت بدهد] در حالي كه ميداند در بين مسلمانان فردي وجود دارد كه او براي اين كار سزاوارتر است و به كتاب و سنت پيامبر آشناتر است، آن كس به خدا و رسول خدا و جميع مسلمانان خيانت كرده است.
نظر برخی از بزرگان در باب انتخاب اصلح
حضرت امام خمینی رحمة الله علیه
در تعيين رئيس جمهوري و وكلاي مجلس، با طبقه تحصيل كرده متعهد و روشن فكر با اطلاع از مجاري امور و غير وابسته به كشورهاي قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوري اسلامي، مشورت كرده و با علما و روحانيون با تقوا و متعهد به جمهوري اسلامي مشورت نماييد.5
مقام معظم رهبری مد ظله العالی
مردم بايستي افراد شايسته را بشناسند و انتخاب كنند. چنانچه افرادي را نميشناسند، از راهنمايي انسانهاي مؤمن و مطمئني استفاده كنند كه معرفي آنها براي انسان حجت شرعي باشد. دنبال حجت شرعي باشيد ... پيش خدا حجت داشته باشيد. به هر معرفياي نميشود دل بست و اعتماد كرد. معرفي انسانهاي مورد اطمينان، معرفي كساني كه انسان بداند كه اينها نيتشان خدايي است، براي دنيا و براي گروكشيهاي سياسي و جنجال و هياهو وارد ميدان نشدهاند، بلكه به عنوان اداي وظيفه معرفي كردهاند، انسان از حرف آنها اطمينان پيدا ميكند».6
حضرت آیت الله بهجت رحمه الله
رهنمود آيتالله بهجت; اين چنين است:«اين جانب جهات سلبيه و اثباتيه را متعرض ميشوم. كساني كه بنا دارند در رأي دادن و يا انتخاب شدن شركت نمايند، بايد متذكر باشند كه كساني حق انتخاب شدن و امين مردم با ايمان در مورد دين و دنيا بودن را دارند كه از رجال با عقل كامل كافي و ايمان كامل از شيعه اثناعشريه و با علم به مسائل شرعيه و شخصيات و اجتماعيات و با شجاعت باشند و از آنهايي باشند كه در اظهارات و تروك، لا يخافون في الله لومه لائم باشند و از رشوه و تخويفات و نحو آنها دور باشند.
نظر نكنند كه تا به حال چه بود؛ بلكه نظر نمايند كه از حال چه بايد بشود و چه بايد نشود و بايد پرهيزكار و خداترس باشند، اراده خداي تعالي را بر همه چيز ترجيح بدهند. ار فاقد بعض صفات باشند اهل ايتمان نيستند و رأي دادن براي فاقدها بياثر است؛ بلكه جايز هم نيست.7
روشنگری آری ،تهمت و اهانت خیر!
پرسش هایی از حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دام عزّه) : انتقاد از نامزدها و بيان نكات منفي آنها در جمع يا بين دو نفر، چه حكمي دارد؟
پاسخ: در صورتي كه در مقام مشورت براي رأي دادن به آنها باشد، اشكالي ندارد؛ ولي بايد صفات آنها را بيان كرد، نه توهين و مذمت و تحقير و يا خداي نكرده تهمت به آنها زده شود.
پرسش: در جريان تبليغات رئيس جمهور و يا وكلاي مجلس، ذكر نيكيها وبديهاي شخصي كه داوطلب است و يا ذكر جريانات خوب يا بد كه ايشان مسبب آن بوده، داخل در مبحث غيبت است؟
پاسخ: در صورتي كه براي شناخت آنها لازم باشد و قصد هتك و اهانت نداشته باشد، مانعي ندارد.8
پینوشت:
1-نهجالبلاغه، خطبه 216
2-وصيتنامه حضرت امام; ص19.
3- سایت آیت الله سیستانی.
4-سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی.
5-صحیفه امام،ج12،ص57
6-سایت khamenei.ir
7- به سوي محبوب، دستورالعملها و رهنمودهاي آيتالله بهجت;، چ5، قم: شفق، 1386، ص139
8-استفتائات جدید،چ1،قم:مدرسه امام علی بن ابیطالب علیه السلام 1379
توجه:این مطلب عمدتا برگزیده از کتاب "انتخابات از منظر فقه و اخلاق" چاپ آستان قدس رضوی است.
درج این مطلب در فرهنگ نیوز و عمارنامه و ديدبان و نور آسمان و جنگ نرم و مجله پارسي بلاگ