نماز راهی است که انسان دوست دارد بپیماید؛ نماز،دوستی با مالک آسمان و زمین است،دوستی با عالم به غیب وشهادت است ،نماز دوستی با قدرتمند ترین  قدرتمندان و دانا ترین دانایان و داراترین دارایان است، ما دوستی با همچنین کسی را آرزو داریم و در خیال می پرورانیم.

حال آنکه اوست که نزدیک ترین کس و مهربان ترین کس به ماست و اوست که همیشه با ماست و هیچگاه ما را تنها نمی گذارد و از ما جدا نمی شود؛ آرزوی ما اوست ،خواست ما اوست،آنچه در دل ماست،اوست ولی خود از آن بی خبریم.

نماز جمال یافتن است،جلال یافتن است،قدرت یافتن است به گونه ای که به اراده ما در هر لحظه چیزی بود یا نابود شود1؛این است راز نماز،نماز راهی است که ما را به تمام آرزوهای حقیقیمان می رساند.

زیبایی ،قدرت ،شوکت،دارایی و ثروت،لذت حقیقی و بی نهایت،این است معجونی که ظرف خواستهای وجود این انسان را پر می کند و او را به سعادت و تکامل حقیقی می رساند.




1-یا ابن آدم أنا أقول للشیء کن فیکون، أطعنی فیما أمرتک أجعلک تقول للشیء کن فیکون(بحار الأنوارج ۹۰ /ص ۳۷۶ مستدرک الوسائل ج ۱۱/ص ۲۵۸ نقله عن إرشاد القلوب للدیلمی، عدة الداعی لاحمد بن فهد الحلی ص۲۹۱ ط: مکتبة الوجدانی. قم ؛ و میزان الحکمة لمحمد الریشهری ج ۳ /ص ۱۷۹۸ الفوائد الرجالیة للسید بحر العلوم ج ۱/ص ۷۱) روى الحر العاملی « عبدی أطعنی أجعلک مثلی: أنا حی لا أموت أجعلک حیا لا تموت. أنا غنی لا أفتقر أجعلک غنیا لا تفتقر. أنا مهما أشاء یکون، أجعلک مهما تشاء یکون (الجواهر السنیة- الحر العاملی ص ۳۶۳ و ۳۶۱؛ بحار الأنوار – العلامة المجلسی ج ۹۰ ص ۳۷۶ و نیز ج ۱۰۲ ص ۱۶۵؛ الفوائد العلیة – السید علی البهبهانی ج ۲ ص ۳۹۴؛ الفوائد الرجالیة – السید بحر العلوم ج ۱ ص ۳۸؛ مستند الشیعة – المحقق النراقی ج ۱ ص ۵ ؛أبو طالب حامی الرسول- نجم الدین العسکری ص ۱۸۵؛ شجرة طوبى – الشیخ محمد مهدی الحائری ج ۱ ص ۳۳)