امر به معروف و نهی از منکر چونان شجره مبارکی است که که محافظ حیات دین و ملت است و از صدر اسلام تا کنون با خونهای مقدسی آبیاری شده است که آوای سر حلقه محافظان دین و آمران به معروف سید الشهداست که می گوید: ارید ان آمر بالمعروف و آنکه اگر اینگونه است که دین محمد (ص) جز با ریختن خون حسین استقامت نمی یابد پس ای شمشیر ها مرا دریابید!

امیرالمومنین علی علیه السلام درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند:

همه اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره در مقابل دریاست.

همچنین در تبیین اهمیّت مسأله امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند:

"امر به معروف با فضلیت ترین اعمال بندگان خداست"  و نیز: هدف نهایی دین، امر به معروف و نهی از منکر و بر پاداشتن حدود الهی است.

 

قرآن كریم در بیان صفات ممتاز مؤمنان می فرماید:

«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاهَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»[توبه (7)، آیه 71]

مردان و زنان با ایمان ولی (و یار و یاور) یكدیگرند، امربه معروف و نهی ازمنكر می كنند، نماز را برپا می دارند و زكات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می كنند.

به موجب این آیه، افراد مؤمن به سرنوشت یكدیگر علاقمند بوده و به منزله یك پیكر می باشند. پیوند سرنوشت ها موجب می شود كه تخلف و انحراف یك فرد، در كل جامعه تأثیر بگذارد؛ چنان كه یك بیماری واگیر در صورتی كه معالجه نگردد، از فرد به جامعه سرایت نموده و سلامت آن را به خطر می اندازد.

پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در این زمینه می فرماید:

یك انسان گنهكار در میان مردم، همانند فرد ناآگاهی است كه با گروهی سوار كشتی شده و آن گاه كه كشتی در وسط دریا قرار می گیرد، تبری برداشته و به سوراخ نمودن جایگاه خود می پردازد، هر كسی به او اعتراض می كند او در پاسخ می گوید: من در سهم خودم تصرف می كنم؛ به یقین این یك حرف احمقانه است. اگر دیگران او را از این عمل خطرناك باز ندارند، طولی نمی كشد كه همگی غرق می شوند.[ تفسیر ابوالفتوح رازی، ج 4 ـ 3، ص 142]

درج اين مطلب در سايت الف

سایت خبری مذهبی انصار الحجه